Thursday, October 15, 2009






Tarikh : 14 Oktober 2009 ( Rabu )
Masa : 8:00 pg - 2:00 ptg
Tempat : Kompleks Rakan Muda, Batu Putih Kampar
Anjuran : PPD Kinta Selatan.


Matlamat karnival ini adalah untuk membentuk masyarakat pelajar yang mempunyai kesedaran tinggi terhadap pencegahan jenayah dan mempunyai kefahaman penguatkuasaan undang-undang dalam konteks mewujudkan masyarakat yang harmoni dan aman. Sebagai guru penasihat Kelab Jenayah SMK Seri Kampar, penulis telah ditugaskan untuk membawa pelajar mengikuti karnival ini. Seramai 10 orang pelajar yang terdiri daripada 5 orang pelajar lelaki dan 5 orang pelajar perempuan.



Karnival ini dirasmikan oleh YM. Haji Raja Abdul Rahman Bin Raja Amran AMN, Pegawai Pelajaran Daerah Kinta Selatan. Pengisian dalam karnival ini antara lain termasuklah : 1.ceramah 1 ( Disiplin Di kalangan Pelajar Sekolah )- Penceramah : En. Meor Khir B. Hj. Ghazali - Penyelia Kanan Disiplin JPN Perak. - 2. Demonstrasi Pencegahan Jenayah ( PDRM )- berkisar tentang jenayah jalan raya / mat rempit dan kes rakut yang kebanyakannya melibatkan mangsa daripada kalangan wanita - 3. Ceramah 2 ( Jenayah Di kalangan Pelajar ) pemnceramah : S.M. Murugayah a/l Vadivaloo.
Banyak pengalaman yang dapat penulis kutip dari ceramah-ceramah tersebut. Kalu sebelum ni pengetahuan tentang jenayah di kalangan remaja diketahui secara umum saja, tapi hari ini rasanya boleh la kalu nak bagi briefing skit-skit sal jenayah ni.
Banyak benda baru dapat tahu dari karnival ni seperti jenis-jenis dadah yang rasanya tak pernah penulis tengok dan kesan penggunaannya dan banyak lagi lah.
Kepada anak didikku sume thanks cos antum sume jaga disiplin n tak buat benda-benda yang tak sepatuutnya. Masa sesi ceramah pun nampak ok sume... teruskan disiplin yang ok tu yah..